Ile aut elektrycznych mamy w Polsce ? Najnowsze dane za 2023

Rok 2023 przejdzie do historii jako czas, w którym Polska zrobiła olbrzymie kroki w kierunku zrównoważonego transportu. Dane zgromadzone w Liczniku Elektromobilności, prowadzonego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), świadczą o dynamicznym wzroście zainteresowania pojazdami elektrycznymi oraz rozbudowie infrastruktury wspierającej ich użytkowanie.

Statystyki Rynku Pojazdów Elektrycznych

Analiza Licznika Elektromobilności wykazuje, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych z napędem elektrycznym w Polsce osiągnęła 98 348 sztuk, co stanowi imponujący wzrost o 52% w stosunku do roku poprzedniego. W tej liczbie znajduje się 51 211 całkowicie elektrycznych pojazdów (BEV) oraz 47 137 hybryd plug-in (PHEV). Sektor pojazdów użytkowych i ciężarowych również odnotował wzrost, z liczbą zarejestrowanych jednostek osiągającą 5 880. Co więcej, liczba elektrycznych motorowerów i motocykli wzrosła do 19 526 sztuk, a autobusy elektryczne do liczby 1179, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu elektromobilnością w komunikacji miejskiej.

Infrastruktura Ładowania – Serce Rozwoju

Równolegle do wzrostu liczby pojazdów elektrycznych, Polska widzi znaczące inwestycje w infrastrukturę ładowania. Na koniec grudnia 2023 roku kraj dysponował 5933 ogólnodostępnymi punktami ładowania, co oznacza wzrost o 26% w stosunku do roku poprzedniego. Spośród tych, 26% to szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 74% to wolne punkty ładowania prądu przemiennego (AC). W samym tylko grudniu uruchomiono 104 nowe punkty ładowania, co potwierdza determinację w realizacji planów rozwojowych.

Perspektywy i Planowanie na Przyszłość

Prezes PZPM, Jakub Faryś, z entuzjazmem odnosi się do rosnącej liczby pojazdów elektrycznych i podkreśla, że pomocna w tym jest rozbudowa sieci ładowania. Z kolei Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA, akcentuje pilną potrzebę wdrożenia postulatów legislacyjnych z „Białej Księgi Nowej Mobilności”, aby Polska mogła sprostać wymaganiom unijnego rozporządzenia AFIR.

Podsumowanie Podsumowując, 2023 rok był przełomowy dla elektromobilności w Polsce. Znaczący wzrost liczby pojazdów elektrycznych i infrastruktury ładowania świadczy o zdecydowanym kierunku, w którym zmierza kraj – ku przyszłości z czystym powietrzem i zeroemisyjnym transportem. Patrząc na europejską politykę i kierunek zmian, możemy oczekiwać dalszego zmniejszania liczby pojazdów spalinowych na rzecz elektromobilności, co stanowi ważny krok w kierunku ochrony środowiska i poprawy jakości życia mieszkańców.

Źródło: pspa, pzmot

Udostępnij artykuł na Facebooku:

Facebook

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

Bądź na bieżąco z nowościami świata elektromobilności

BEZ REKLAM I SPAMU - tylko NEWSY